خواص خاویار

Monday، ۱ Esfand ۱۴۰۱

1. منابع تغذیه

حتی زمانی که خاویار در مقادیر کم سرو می شود، خواص تغذیه ای چشمگیر دارد.

یک وعده 1 اونس (28 گرم) خاویار فراهم می کند (1 منبع معتبر):

کالری: 75

پروتئین: 7 گرم

چربی: 5 گرم

کربوهیدرات: 1 گرم

ویتامین B12: 236٪ از ارزش روزانه (DV)

سلنیوم: 34 درصد از DV

آهن: 19 درصد DV

سدیم: 18 درصد از DV

همانطور که می بینید، تنها یک وعده بیش از دو برابر نیاز روزانه شما به ویتامین B12 است. ویتامین B12 برای رشد و عملکرد سیستم عصبی شما و همچنین تولید DNA و گلبول های قرمز ضروری است (منبع مورد اعتماد).

یک وعده خاویار همچنین مقدار کمی کلسیم و ویتامین های A، D و E را فراهم می کند (منبع مورد اعتماد 1).

در نهایت، این غذای لذیذ منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 به نام اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) است. شاید تعجب آور باشد که این اسیدهای چرب پشت بیشتر فواید سلامتی بالقوه آن هستند.

دستورالعمل های غذایی سال 2015 برای آمریکایی ها توصیه می کند که هر روز 250 میلی گرم EPA و DHA دریافت کنید. به راحتی، یک وعده 1 اونس (28 گرم) خاویار 800 میلی گرم EPA و 1080 میلی گرم DHA را فراهم می کند که بیش از مقدار توصیه شده را پوشش می دهد.

2. ممکن است علائم پیری پوست را کاهش دهد

خاویار از آنجایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، به دلیل فواید آن برای سلامت پوست مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه اخیر در نشان داد که DHA از عصاره خاویار ممکن است سلول های چربی - یا سلول های چربی - را برای تولید آدیپونکتین تحریک کند.

آدیپونکتین مولکولی است که فرآیندهای ترمیم زخم و ضد التهابی پوست شما را بهبود می بخشد، سنتز کلاژن را تقویت می کند و از تجزیه فیبرهای کلاژن جلوگیری می کند.

از آنجایی که کلاژن برای ساختار پوست شما مهم است، محققان بر این باورند که عصاره آن ممکن است علائم پیری پوست را کاهش دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه 12 هفته ای روی 35 زن با علائم خفیف تا متوسط پیری پوست مشاهده کرد که یک سرم حاوی عصاره خاویار و سایر مواد تشکیل دهنده، صافی، استحکام و خشکی پوست را همراه با خطوط ظریف و پای کلاغی بهبود می بخشد.

با این حال، ناشناخته است که آیا تجویز عصاره خاویار به تنهایی همان اثرات را داشته باشد.

در نهایت، از آنجایی که تحقیقات در این زمینه به استفاده از عصاره خاویار در مطالعات لوله آزمایش یا در انسان در ترکیب با سایر مواد محدود می شود، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر فواید پوستی خوردن خاویار تازه مورد نیاز است.

3. ممکن است سلامت مغز و روان را بهبود بخشد

حفظ یک ذهن سالم در طول زندگی مهم است. تحقیقات امیدوار کننده ای نشان می دهد که EPA اختلالات خلقی را بهبود می بخشد و DHA ساختار مغز را حفظ می کند. بنابراین، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در خاویار ممکن است سلامت مغز و روان را تقویت کند.

اسیدهای چرب امگا 3 عناصر کلیدی غشای سلولی مغز هستند که به مبارزه با التهاب کمک می کنند. محققان حدس می‌زنند که کاهش التهاب در مغز می‌تواند کاهش سلامت روانی را که در بیماری آلزایمر مشاهده می‌شود، کاهش دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به افسردگی اغلب سطوح پایین‌تری از اسیدهای چرب امگا 3 دارند، که نشان می‌دهد کمبود این ماده مغذی ممکن است یک عامل خطر برای افسردگی باشد.

برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهند که مکمل‌های 1 تا 2 گرم امگا 3 در روز ممکن است اثرات ضد افسردگی بدون عوارض جانبی جدی یا تداخل با داروهای ضد افسردگی رایج داشته باشد.

در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل EPA ممکن است برای درمان افسردگی بهترین باشد، برخی دیگر ترکیبی از EPA و DHA را - همانطور که در خاویار یافت می‌شود - موثرتر دریافته‌اند.

به خاطر داشته باشید که همه مطالعات به این نتیجه نمی رسند که امگا 3 دارای اثرات ضد افسردگی است و هیچ مطالعه ای مستقیماً خاویار را با سلامت مغز و روان مرتبط نمی کند. تحقیقات بیشتری در مورد این موضوعات مورد نیاز است.

4. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

اسیدهای چرب امگا 3 بیش از پیش برای پیشگیری و مدیریت عوامل خطر بیماری قلبی، که علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است، استفاده می شود.

تحقیقات نشان می دهد که آنها عوامل خطر را با بهبود می بخشند:

کاهش فشار خون. امگا 3 ممکن است ضربان قلب و سفتی رگ های خونی را کاهش دهد تا فشار خون را کاهش دهد.

بهبود سطح کلسترول خون. امگا 3 ممکن است سطح تری گلیسیرید خون را کاهش داده و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد.

جلوگیری از تجمع پلاکتی امگا 3 از جمع شدن پلاکت های خون شما و تشکیل لخته جلوگیری می کند که یک عامل خطر برای سکته است.

خاویار به عنوان یک منبع دریایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، ممکن است این مزایا را بدون تأثیر منفی بر درمان های دارویی استاندارد ارائه دهد.

با این حال، مطالعاتی لازم است که مستقیماً مصرف خاویار را با بهبود سلامت قلب در انسان مرتبط کند.

5. ممکن است باروری مردان را بهبود بخشد

تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در باروری مردان دارند.

اسپرم دارای محتوای DHA به خصوص بالایی است و مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین DHA ممکن است با کیفیت پایین اسپرم مرتبط باشد. در واقع، کمبود DHA در مردان مبتلا به ناباروری معمولی است.

برعکس، مردان بارور تمایل دارند سطح اسیدهای چرب امگا 3 در خون و اسپرم بالاتری داشته باشند.

خوردن بیشتر غذاهای غنی از امگا 3 ممکن است ساختار، شکل و سیالیت اسپرم را بهبود بخشد، که ممکن است به اسپرم کمک کند تا راحت‌تر به تخمک بپیوندد تا باروری را افزایش دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی جوندگان به اثرات محصول مشتق شده از خاویار بر کیفیت و کمیت اسپرم پرداخت و دریافت که به طور قابل توجهی تعداد، تحرک و بقای اسپرم را افزایش می دهد.

با این حال، برای درک کامل اثر اسیدهای چرب امگا 3 بر باروری مردان، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

6. ممکن است از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کند

هم اسیدهای چرب امگا 3 و هم سلنیوم موجود در خاویار ممکن است از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کنند.

اولا، امگا 3 التهاب را کاهش می دهد و عملکرد مانع پوست، روده و ریه های شما را بازیابی می کند، که به جلوگیری از عبور باکتری های مضر برای حفظ سلامت شما کمک می کند.

آنها همچنین نشانگرهای پیش التهابی را کاهش می دهند که نشان می دهد با التهاب مبارزه می کنند. به علاوه، آنها ممکن است به ترمیم گلبول های سفید آسیب دیده کمک کنند، که سلول های ایمنی هستند که از شما در برابر بیماری محافظت می کنند.

ثانیاً، سلنیوم برای شروع و تنظیم پاسخ های ایمنی مهم است.

تحقیقات نشان می‌دهد که تولید آنتی‌بادی را افزایش می‌دهد و فعالیت ماکروفاژها را افزایش می‌دهد، نوعی از گلبول‌های سفید خون که با مواد مضر در بدن شما مبارزه می‌کنند و آن‌ها را حذف می‌کنند.

خاویار که از ماهیان خاویاری خاصی برداشت می شود.

علاوه بر اینکه یک غذای لذیذ است، بسیار مغذی است و مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B12 و سلنیوم، در میان سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراهم می‌کند - حتی در اندازه‌های کوچک.

اگر به دنبال بهانه ای برای خوردن خاویار هر چند وقت یکبار هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید ممکن است برای سلامت پوست، مغز، قلب و سیستم ایمنی بدن شما مفید باشد. امگا 3 موجود در خاویار نیز ممکن است باروری مردان را افزایش دهد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که بیشتر تحقیقات بر اساس مطالعات آزمایشگاهی یا حیوانات، اغلب با استفاده از عصاره، انجام می‌شود، و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات آن، مطالعات روی انسان‌هایی که خاویار تازه مصرف می‌کنند، مورد نیاز است.